• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ 
  • کد خبر : ۱۴۷۴۲
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین:
هزینه¬كرد در حوزه فرزندآوری، سرمایه گذاری برای آینده كشور است

هزینه کرد در حوزه فرزندآوری، سرمایه گذاری برای آینده کشور است و با توجه به تورم جمعیتی در بین سنین 30 تا 39 سال و حرکت این تورم به گروه های سنی بالاتر،مدت زمان کمتر از پنج سال برای جلوگیری از بحران سالخوردگی جمعیت در آینده وجود خواهد داشت.  

این موضوع را دکتر جلال رحمانی ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، به مناسبت هفته ملی جمعیت (24 تا 30 اردیبهشت)، روز 24 اردیبهشت 1401 در همایشی، در سالن اجتماعات فرهنگی و ورزشی شهرداری بیان کرد و افزود: در حال حاضر در کشور نرخ باروری کلی از 6.3 در سال 1365 به 1.65 در سال 1399 کاهش یافته است و هشدار داد که اگر وضعیت با همین روند فعلی ادامه یابد، در سال 1405 نرخ رشد جمعیت در بهترین حالت به رقم 0.5 خواهد رسید.

تبعات مختلف سالمندی جمعیت

هاشم علیجانی، مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت مرکز بهداشت استان قزوین نیز به تبیین تبعات ناشی از سالمندی جمعیت پرداخت و ضمن اشاره به دلایل سالمندی، کاهش نرخ باروری به عنوان مهم ترین عامل و افزایش امید به زندگی و طول عمر افراد، افزود: سالمندی جمعیت، تبعات فراوانی، مانند: تبعات اجتماعی، کشاورزی، تامین اجتماعی و بازنشستگی، اقتصادی، امنیتی و تبعات مرتبط با بهداشت و درمان خواهد داشت.

کارکنان سلامت، قدرتمندترین رسانه برای اثرگذاری بر تصمیم خانواده

سپس دکتر ناهید یزدی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، نقش شبکه های بهداشت و درمان را در اجرایی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تشریح کرد و گفت: اصلی ترین اهرم اثرگذار در اجرای برنامه های باروری سالم، عملکرد نظام سلامت بوده  و قدرتمندترین رسانه برای اثرگذاری بر تصمیم خانواده، توصیه های چهره به چهره همکاران سطح یک ارائه خدمات به عنوان امین و محرم و نجاتگر سلامت مردم است. وی ادامه داد که لازم است ارائه دهندگان خدمات، ضمن مشاوره صحیح فرزندآوری در زمینه آموزش برای کاهش موارد سقط اقدام کنند.

دکتر یزدی، به تحلیل آماری قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت و بعد از تشریح ساختار قرارگاه عملیاتی سلامت و جوانی جمعیت، بر اهتمام جدی مدیران برای اجرایی کردن قانون به عنوان اولویت اصلی نظام سلامت تاکید کرد.

لزوم انجام گفتمان خصوصا با نخبگان جامعه

همچنین دکتر سحر منصوری، پزشک فعال جمعیتی و مشاور مجلس شورای اسلامی، با اشاره به باورهای غلط در زمینه فرزندآوری و تشریح اقدامات سایر کشورها در زمینه اجرای برنامه های جمعیت و روند تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بر لزوم انجام گفتمان خصوصا با نخبگان جامعه که نفوذ و تأثیر زیادی بر عموم مردم دارند، تاکید کرد.

 وی یکی از مهم­ترین مشکلات در سطح جامعه را فرهنگ تقبیح مادری از زمان اجرای قانون تنظیم خانواده بیان کرد و تکریم و ارزش نهادن بر مقام مادری، ایجاد فرهنگ در جامعه در راستای نگرش فرزندان به عنوان یک سرمایه با ارزش را بسیار مهم دانست و بر آموزش عموم مردم و تبیین سایر ابعاد کاهش جمعیت از دید سایر افراد مرتبط تاکید کرد.

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0