• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۷/۲۰ 
  • کد خبر : ۵۵۸۰
دوره بلوغ مهمترین فصل زندگی هر انسانی است

 دوره نوجوانی دوره ای است که در آن دختران و پسران از لحاظ شناخت عاطفی، هیجانی اجتماعی و جهانی از کودکی به سوی بزرگسالی حرکت می کنند. به عبارتی این دوره شکوفا شدن توانمندی هاست و دوره سازندگی هر فرد است. دشواری ها و پیچیدگی تربیت فرزند در دوره نوجوانی بیش از هر دوره دیگر است و بسیاری از مشکلات اخلاقی و رفتاری نوجوان ریشه در برخوردهای نامناسب پدران و مادران و مربیان دارد. بنابراین لازم است تا خانواده در سن بلوغ با فرزندان خود دوست و مهربان باشند و با ملایمت رفتار نمایند.

پرویز محمدرضایی کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا با بیان مقدمه فوق در خصوص سن بلوغ افزود: استقلال طلبی یکی از ویژگی های بارز نوجوانی است و بدین لحاظ او انتظار دارد که دیگر او را به چشم یک کودک نگاه نکنند و به او شخصیت و بها دهند. هرگونه رفتار والدین ضداستقلال طلبی نوجوان باشد عکس العمل های روانی پنهان یا آشکار را بدنبال خواهد داشت.

این کارشناس با تاکید بر این نکته که تلاش نکنید همیشه نوجوان را محکوم کنید خاطر نشان کرد: والدین باید همیشه به ارایه پیشنهاد و نظر و عقیده بپردازند. همیشه متوجه پیغام‌هایی که چه با حرکات و چه با کلام برای نوجوانتان می‌فرستید، باشید. اگر در مقابل اعمال او احساس استرس کنید و این حس را به او القا کنید، او نسبت به شما بدگمان می‌شود. هرگز شخصیت او را مورد انتقاد قرار ندهید بلکه از رفتارها و موقعیت‌ها صحبت کنید. انتظارات خود را از نوجوان به وضوح بیان کنید. نوجوان همیشه از قوانین و محدودیت‌هایی که برایش می‌گذارید، شاکی است. در صورتی که دلیل انتخاب این قوانین را برایش شرح دهید، بسیاری از ناراحتی‌ها و بحث‌ها خاتمه پیدا می‌کند.

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0